Absolvent pozná históriu divadla, dejiny odievania a vie realizovať návrhy kostýmov s využitím strihových a materiálových riešení. Ovláda technologické postupy a má praktické zručnosti na zhotovenie scénického kostýmu. Je pripravený na navrhovanie a tvorivú realizáciu scénických kostýmov v divadelných a dekoračných dielňach. Môže sa uplatniť v umelecko-výtvarnej, divadelnej a televíznej tvorbe.
Aktivitu nášho odboru môžete sledovať aj na Facebooku.
CHARAKTERISTIKA ODBORU
Študijný odbor: | 8642 M 01 Scénická kostýmová tvorba 1. – 4. ročník |
---|---|
Forma štúdia: | denné štúdium |
Dĺžka vzdelávania: | 4 roky |
Študijný odbor je určený pre: | absolventov základných škôl |
Podmienky na prijatie do študijného odboru: | úspešné vykonanie talentovej skúšky |
úspešné ukončenie 9. ročníka základnej školy | |
Spôsob ukončenia vzdelávania a prípravy: | maturitná skúška |
Doklad o dosiahnutom vzdelaní: | vysvedčenie o maturitnej skúške |
Poskytnutý stupeň vzdelania: | úplné stredné odborné vzdelanie |
klasifikácia stupňov vzdelania ISCED 3 – 3A |
|
Pracovné uplatnenie absolventa: | Absolvent pozná históriu divadla, dejiny odievania a vie realizovať návrhy kostýmov s využitím strihových a materiálových riešení. Ovláda technologické postupy a má praktické zručnosti na zhotovenie scénického kostýmu. Je pripravený na navrhovanie a tvorivú realizáciu scénických kostýmov v divadelných a dekoračných dielňach. Môže sa uplatniť v umelecko-výtvarnej, divadelnej a televíznej tvorbe. |
Nadväzná odborná príprava: | možnosť ďalšieho vzdelávania vysokoškolského štúdia tohto i príbuzných smerov |
VEDÚCI ODBORU
Vedúci študijného odboru | |
Mgr. art. Kristína HROZNOVÁ | |
vzdelanie | |
1995 – 1999 | Absolventka SPŠ odevnej Trenčín, odbor navrhovanie a modelovanie odevov. |
2002 – 2007 | Poslucháčka VŠMU v Bratislave, na Divadelnej fakulte, odbor bábkarská scénografia. |
umelecké a profesionálne aktivity | |
2010 | Externistka kostymérka, pôvodnej slovenskej rozprávky STV, Orest z rodu čarodejníkov |
2009 – 2013 | Externista – zástupca architekta, výtvarná spolupráca v detskej relácii STV Maškrtníček |
2008 | Externista – architekt v detskej relácii STV Elá Hop |
2006 | „SCÉNA-BÁBKY“ – Autorská výstava prác Kristíny Hroznovej a Elišky Stankovej, Záhorské osvetové stredisko Senica |
2005 | Mestská galéria Trenčín – Krajina ticha |
predstavenia realizované v kamenných divadlách na Slovensku | |
2012 | „HASTROŠOVCI“ – Bábkové divadlo Žilina, Réžia: Alena Lelko, Kostýmy: Kristína Hroznová, Scéna: Silvester Lavrík |
2011 | „ZAŽMÚROČKO“ – Bábkové divadlo Košice, Réžia: Pavel Uher, Výprava: Kristína Hroznová |
2010 | „PINOCCHIO“ – Bábkové divadlo Košice, Réžia: Pavlína Musilová, Výprava: Kristína Hroznová, Hrajú: členovia súboru košického bábkového divadla |
2009 | „GAŠPARKO A KUBO V KRIŠTÁĽOVOM KAŠTIELI“ – Bratislavské bábkové divadlo, Dramaturgia :Michal Babiak; Scéna, bábky, kostýmy: Kristína Hroznová, Réžia: Pavlína Musilová |
2008 – 2009 | „ŠAŠOVINKY“ – Bábkové divadlo Košice, Réžia: Pavel Uher, Výprava: Kristína Hroznová |
2009 | „STRAŠIAK“ – Divadlo LUDUS Bratislava, Réžia: Marcela Beňová, Výprava: Kristína Hroznová |
2008 | „ROZPRÁVKA O PRINCEZNEJ SULIMÁNSKEJ“ – Bratislavské bábkové divadlo, Réžia a dramaturgia: Mariana Ďurčeková, Výprava : Kristína Hroznová |
2006 | „CIGÁNI IDÚ DO NEBA“ – Mestské divadlo Žilina, Kostýmy: Kristína Hroznová, Réžia: Anton Šulík, Dramaturgia:Rastlav Balek |
2006 | „TRI PRASIATKA“ – bábkové divadlo Žilina, Kostýmy: Kristína Hroznová, Réžia :Tomáš Hudcovič, Scéna :Pavol Húšťava |
2006 | „PERNÍKOVÁ CHALÚPKA“ – Bratislavské bábkové divadlo, výtvarné návrhy a realizácia (scéna, bábky, kostýmy) Réžia a dramaturgia: Pavlína Musilová |
2005 | „SLUHA DVOCH PÁNOV“ – Carlo Goldoni Mestské divadlo Žilina, návrhy kostýmov réžia a dramaturgia: Rastislav Balek |
2004 | „MAĽOVANÉ NA SKLE“ – Mestské divadlo Žilina, návrhy kostýmov do predstavenia, Réžia: Anton Šulík, Dramaturgia: Rastislav Balek |
práca na audiovizuálnych projektoch | |
2015 | „SPIEVANKO 5, O POVOLANIACH“ – DVD a KINO verzia v sieti Cinemax, Kostýmová výtvarníčka: Kristína Hroznová, Architekt a rekvizity: Barbora Rajčanová, Réžia: Diana Novotná |
2013 | „SPIEVANKOVO 4, VESELÁ ANGLIČTINA PRE DETI“ – DVD, Kostýmová výtvarníčka, architekt a rekvizitár: Kristína Hroznová, Réžia: Diana Novotná |
sympóziá |
UČEBNÝ PLÁN
1. ROČNÍK
Profilovým predmetom je Výtvarná príprava. Výtvarná príprava tvorí v 1. ročníku štúdia dva základné tematické okruhy smerujúce k poznaniu a ovládnutiu základných prvkov výtvarného jazyka a prostriedkov výstavby a kompozície. Predmet výtvarná príprava vedie žiakov k tomu, aby získali základné umelecké spôsobilosti, aby si osvojili teoretické vedomosti a praktické zručnosti v oblasti kresliarskych výtvarných techník. Odborné výtvarné vzdelávanie umožňuje rozvíjať samostatné myslenie, tvorivosť, s dôrazom na divergentné myslenie a konanie vo všetkom, čo súvisí s umením, ako i výtvarnou stránkou a remeselným prevedením. Záverečným výstupom je ročníková klauzúrna práca. K významným aktivitám vo výchovno-vzdelávacom procese patria aj návštevy galérií a múzeí, divadelných predstavení a prezentácia študentskej tvorby na rôznych výtvarných výstavách a súťažiach. Výučba prebieha v ateliéroch a učebniach školy.
2. ROČNÍK
V profilovom predmete Výtvarná príprava sa kladie dôraz na rozvíjanie, skvalitňovanie a precvičovanie výtvarného videnia, farebného cítenia, fantazijno-koncepčných štúdií a morfológie výtvarnej tvorby. Žiaci sa zaoberajú zásadami kompozície, vzťahmi medzi analytickými štúdiami prírodných a umeleckých foriem, vzťahmi medzi tradičným a netradičným materiálom a jeho výtvarnými a výrazovými možnosťami. Osvojujú si teoretické vedomosti a praktické zručnosti v maliarskych výtvarných technikách. Dôležitou súčasťou výtvarnej prípravy je i teoretické poznávanie výtvarného umenia a umeleckých remesiel a tiež práca s počítačom (Adobe Photoshop, Adobe Ilustrator). Teoretické vedomosti a praktické zručnosti je možné využívať a spájať s poznatkami z niektorých tematických celkov v rámci medzipredmetových vzťahov dejín výtvarnej kultúry a kostýmovej tvorby. Predmet výtvarná príprava tvorí základ pre budúcu prácu žiakov pri navrhovaní výtvarno-úžitkových artefaktov v oblasti, pre ktorú sa pripravujú. Záverečným výstupom je ročníková klauzúrna práca. Súčasťou výtvarného vzdelávacieho procesu ja povinné absolvovanie krajinárskeho kurzu – kresba a maľba v plenéri a prezentácia tvorby na rôznych výtvarných výstavách a súťažiach.
3. ROČNÍK
Navrhovanie je profilový odborný predmet odboru SKT. Obsahom tohto predmetu je poskytnúť žiakom potrebné vedomosti, schopnosti a zručnosti z oblasti navrhovania scénického kostýmu. Rozvíja tvorivú aktivitu žiakov a vedie ich k samostatnému riešeniu úloh na základe vedomostí a schopností získaných v predmete Výtvarná príprava. Navrhovanie kostýmov sa zameriava na kreatívne, nekonvenčné postupy uplatnenia estetických princípov, využíva rôzne materiály a postupy, korešponduje s výtvarným umením. Predmet je prepojený s teoretickými predmetmi dejiny odevu, dejiny divadla, dejiny výtvarnej kultúry a praktickými predmetmi technológia, modelovanie, náuka o materiáloch a kostýmová tvorba. Obsah učebných plánov v týchto predmetoch na seba chronologicky nadväzuje. Realizácia navrhnutého odevu začína tvorbou strihu a strihovej dokumentácie v predmete konštrukcia odevov, technologickým postupom v predmete technológia a končí jeho zhotovením na predmete kostýmová tvorba. Každý výstup je doplnený technickou a fotografickou dokumentáciou. Vyučovanie je určené prevahou praktického charakteru, spája komplexne nadobudnuté vedomosti a zručnosti a rozvíja kreativitu. Záverečným výstupom je ročníková klauzúrna práca. Súčasťou vzdelávacieho procesu je povinné absolvovanie týždennej praxe v Umelecko – dekoračných dielňach niektorého zo slovenských divadiel. K významným aktivitám vo výchovno-vzdelávacom procese patria aj návštevy galérií a múzeí, divadelných predstavení a prezentácia študentskej tvorby na rôznych výtvarných výstavách a súťažiach. Výučba prebieha v ateliéroch, učebniach a dielňach školy.
4. ROČNÍK
Navrhovanie je profilový odborný predmet. Obsahom tohto predmetu je poskytnúť žiakom potrebné vedomosti, schopnosti a zručnosti z oblasti navrhovania scénického kostýmu. Rozvíja kreativitu žiakov a vedie ich k samostatnému výtvarnému a koncepčnému riešeniu úloh. Navrhovanie kostýmov sa zameriava na tvorivé, nekonvenčné postupy v rámci jednotlivých divadelných žánrov, pričom využíva rôzne výtvarné postupy. Predmet je prepojený s teoretickými predmetmi dejiny odevu, dejiny divadla, dejiny výtvarnej kultúry a praktickými predmetmi technológia, modelovanie, náuka o materiáloch a kostýmová tvorba. Cieľom štúdia je výchova vlastného výtvarného názoru žiaka v oblasti textilnej, odevnej, a kostýmovej tvorby a aplikácia výtvarného prejavu pre potreby divadelnej, televíznej a filmovej praxe. Vyučovanie je určené prevahou praktického charakteru, spája komplexne nadobudnuté vedomosti a zručnosti a rozvíja kreatívne myslenie. Záverečným výstupom a úspešným absolvovaním odboru je maturitná práca, ktorá spočíva v navrhnutí kostýmovej výpravy a realizácii konkrétneho divadelného kostýmu. K významným aktivitám vo výchovno-vzdelávacom procese patria aj návštevy galérií a múzeí, divadelných predstavení a prezentácia študentskej tvorby na rôznych výtvarných výstavách a súťažiach. Výučba prebieha v ateliéroch, učebniach a dielňach školy.