
Absolvent pozná technológiu výroby klasickej čierno-bielej fotografie, ovláda digitálnu fotografiu s využitím príslušného počítačového softvéru. V predmete videotvorba si osvoja základy tvorby krátkeho filmu (strih, ozvučenie, titulky). Absolvent je pripravený uplatniť sa v produkcii klasickej umeleckej fotografie a zároveň ovláda súčasnú modernú digitálnu fotografiu ako prostriedok reklamy a internetovej komunikácie. Môže pracovať vo fotografických a filmových štúdiách, reklamných agentúrach a mestských televíziách.
Aktivitu nášho odboru môžete sledovať aj na Facebooku.
CHARAKTERISTIKA ODBORU
Študijný odbor: | 8606 M Fotografický dizajn 1. – 4. ročník |
---|---|
Forma štúdia: | denné štúdium |
Dĺžka vzdelávania: | 4 roky |
Študijný odbor je určený pre: | absolventov základných škôl |
Podmienky na prijatie do študijného odboru: | úspešné vykonanie talentovej skúšky |
úspešné ukončenie 9. ročníka základnej školy | |
Spôsob ukončenia vzdelávania a prípravy: | maturitná skúška |
Doklad o dosiahnutom vzdelaní: | vysvedčenie o maturitnej skúške |
Poskytnutý stupeň vzdelania: | úplné stredné odborné vzdelanie |
klasifikácia stupňov vzdelania ISCED 3 – 3A |
|
Pracovné uplatnenie absolventa: | Absolvent pozná technológiu výroby klasickej čierno-bielej fotografie, ovláda digitálnu fotografiu s využitím príslušného počítačového softvéru. V predmete videotvorba si osvoja základy tvorby krátkeho filmu (strih, ozvučenie, titulky). Absolvent je pripravený uplatniť sa v produkcii klasickej umeleckej fotografie a zároveň ovláda súčasnú modernú digitálnu fotografiu ako prostriedok reklamy a internetovej komunikácie. Môže pracovať vo fotografických a filmových štúdiách, reklamných agentúrach a mestských televíziách. |
Nadväzná odborná príprava: | možnosť ďalšieho vzdelávania vysokoškolského štúdia tohto i príbuzných smerov |
VEDÚCI ODBORU
Vedúci študijného odboru | |
Mgr. BcA. Alena PLÁNKOVÁ |
UČEBNÝ PLÁN
ŠkVP je verejne dostupný na sekretariáte vedenia ŠUP TN.
Kategórie a názvy vyučovacích predmetov | Počet týždenných vyučovacích hodín v ročníku | ||||
---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. | 4. | spolu | |
VŠEOBECNÉ VZDELÁVANIE | 16 | 18 | 13 | 13 | 57 |
Jazyk a komunikácia | 8 | 8 | 8 | 9 | 33 |
Slovenský jazyk a literatúra | 3/1 | 3/1 | 3/1 | 3 | 12 |
1. cudzí jazyk | 5 | 5 | 5 | 4 | 19 |
2. cudzí jazyk | - | - | - | 2 | 2 |
Človek a hodnoty | 1 | 1 | - | - | 2 |
etická výchova/náboženská výchova | 1/1 | 1/1 | - | - | 2/2 |
Človek a spoločnosť | 2 | 1 | 1 | 1 | 5 |
dejepis | 2 | - | - | - | 2 |
občianska náuka | - | 1 | 1 | 1 | 3 |
Človek a príroda | 1 | 1 | 1 | - | 3 |
fyzika | 1 | - | - | - | 1 |
chémia | - | 1 | 1 | - | 2 |
Matematika a práca s informáciami | 2 | 2 | 1 | 1 | 6 |
matematika | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 |
informatika | 1 | 1 | - | - | 2 |
Zdravie a pohyb | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 |
telesná a športová výchova | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 |
ODBORNÉ VZDELÁVANIE | 19 | 20 | 21 | 22 | 83 |
Teoretické vzdelávanie | 9 | 7 | 12 | 13 | 41 |
Umelecko-historické disciplíny | 1 | 2 | 4 | 4 | 11 |
dejiny výtvarnej kultúry | 1 | 2 | 2 | 3 | 8 |
teória a vývoj fotografie | - | - | 2 | 1 | 3 |
Ekonomika a marketing | - | - | 2 | 1 | 3 |
ekonomika | - | - | 2 | 1 | 3 |
Teoretická a odborná príprava | 8 | 5 | 6 | 8 | 27 |
písmo | 3 | - | - | - | 3 |
technológia | 2 | 2 | 1 | 1 | 6 |
počítačová grafika | 3 | 3 | 2 | - | 8 |
videotvorba | - | - | 3 | 3 | 6 |
typografia | - | - | - | 2 | 2 |
intermediálna tvorba | - | - | - | 2 | 2 |
Praktická príprava | 10 | 13 | 10 | 9 | 42 |
výtvarná príprava | 4 | 4 | - | - | 8 |
figurálne kreslenie | - | 3 | 3 | 3 | 9 |
umelecká prax | 6 | 6 | 5 | 4 | 21 |
zvuková skladba | - | - | 2 | 2 | 4 |
Spolu | 35 | 35 | 35 | 35 | 140 |
1. ROČNÍK
V 1. a 2. ročníku žiak rozvíja svoje umelecké cítenie a zlepšuje výtvarné zručnosti v predmetoch Výtvarná príprava (VYP) a Figurálne kreslenie (FIK). Predmet Počítačová grafika (POG) zabezpečuje zvládnutie práce v počítačových programoch Adobe Photoshop a Adobe Illustrator. Odbornej práci s textom sa venuje predmet Písmo(PIS). Kľúčovým, počas prvých dvoch rokov štúdia, je predmet Umelecká prax (UPR), ktorý prebieha v 4-hodinových blokoch.
Prvý ročník je venovaný zvládnutiu procesu čiernobielej klasickej fotografie v tmavej komore. Žiaci sa naučia pracovať s fotografickým prístrojom v exteriéri i v ateliéri s použitím základnej ateliérovej techniky. Postupne sa oboznámia s farebnou fotografiou a s problematikou digitalizácie obrazu.
2. ROČNÍK
V 1. a 2. ročníku žiak rozvíja svoje umelecké cítenie a zlepšuje výtvarné zručnosti v predmetoch Výtvarná príprava (VYP) a Figurálne kreslenie (FIK). Predmet Počítačová grafika (POG) zabezpečuje zvládnutie práce v počítačových programoch Adobe Photoshop a Adobe Illustrator. Odbornej práci s textom sa venuje predmet Písmo(PIS). Kľúčovým, počas prvých dvoch rokov štúdia, je predmet Umelecká prax (UPR), ktorý prebieha v 4-hodinových blokoch.
V druhom ročníku žiaci následne rozvíjajú nadobudnuté znalosti vo výtvarno-technických zadaniach zaoberajúcich sa informatívnou fotografiou predmetov, osôb, architektúry, krajiny a problematikou fotografickej reportáže. Dôraz sa tu kladie na technické zvládnutie práce so zábleskovou ateliérovou technikou, digitálnou zrkadlovkou a následné spracovanie obrazu v počítači. Dôležitým prostriedkom na preverenie si technických aj výtvarných zručností žiaka je záverečná tzv. klauzúrna práca, ktorá dáva žiakovi možnosť sebarealizácie a sebaprezentácie, keďže je vystavovaná verejnosti. Klauzúrna práca prebieha na konci 1. ročníka z klasickej čiernobielej fotografie a na konci obidvoch polrokov 2. ročníka z digitálnej fotografie na zadanú tému. Na konci druhého ročníka tiež žiaci absolvujú 5-dňový maliarsky krajinársky kurz.
3. ROČNÍK
V 3. a 4. ročníku žiak ďalej rozvíja svoje kresliarske a maliarske schopnosti v predmete Figurálne kreslenie. V Počítačovej grafike sa učí pracovať v nových počítačových programoch ako Adobe InDesign či Adobe Premiere. Na predmet Písmo (PIS) nadväzuje Typografia (TYP), ktorá rieši problematiku spojenia obrazu s textom. Pribúda nový dôležitý predmet Videotvorba (VID), kde sa žiak učí princípom tvorby videodiela a realizuje vlastné videoprojekty. Kľúčový predmet Umelecká prax (UPR) pokračuje hlavným odborným predmetom Fotografický dizajn (FOD), ktorý prebieha v 4 až 5-hodinových blokoch.
V treťom ročníku sa tu kladie dôraz na technické zvládnutie nových fotografických žánrov ako módna a reklamná fotografia, zátišie, fotografický dokument a uplatnenie ďalších tvorivých princípov pri fotografovaní krajiny a architektúry.
4. ROČNÍK
V 3. a 4. ročníku žiak ďalej rozvíja svoje kresliarske a maliarske schopnosti v predmete Figurálne kreslenie. V Počítačovej grafike sa učí pracovať v nových počítačových programoch ako Adobe InDesign či Adobe Premiere. Na predmet Písmo (PIS) nadväzuje Typografia (TYP), ktorá rieši problematiku spojenia obrazu s textom. Pribúda nový dôležitý predmet Videotvorba (VID), kde sa žiak učí princípom tvorby videodiela a realizuje vlastné videoprojekty. Kľúčový predmet Umelecká prax (UPR) pokračuje hlavným odborným predmetom Fotografický dizajn (FOD), ktorý prebieha v 4 až 5-hodinových blokoch.
V štvrtom ročníku je v tomto predmete poskytnutý priestor pre využitie všetkých nadobudnutých technických zručností a ich tvorivé uplatnenie v práci na zadaných témach ako napríklad inscenovaná fotografia, fotomontáž, fotografická ilustrácia, autoportrét a pod. Klauzúrna práca prebieha v obidvoch polrokoch 3. ročníka a v prvom polroku 4. ročníka z digitálnej fotografie a z videotvorby na zadanú tému. Práca v predmete Fotografický dizajn (FOD) je zavŕšená praktickou maturitnou prácou, ktorá pozostáva z fotografického diela s individuálne zvolenou tématikou podľa vyprofilovaného žiakovho záujmu.